
Vă interesează motocicletele? Motocicletele miroase a răceală, dar înainte de a te arunca pe scena motocicletei, trebuie să înveți elementele de bază ale bicicletei!
Vă interesează motocicletele? Cine te poate învinovăți! Motocicletele miroase a răceală, dar înainte de a te arunca pe scena motocicletei, trebuie să înveți elementele de bază ale bicicletei!
Stai drept, te rog
Este uimitor cum o fac, dar motocicletele rămân în picioare în timp ce se mișcă din cauza unor fizici destul de avansate. O motocicletă nemișcată se va apleca fără un fel de sprijin. Dar o motocicletă în mișcare va rămâne în poziție verticală fără prea mult efort datorită câtorva lucruri mici numite impuls unghiular și cuplu.
Pentru a vedea aceste fizici la lucru, imaginați-vă că țineți un liliac în palmă cu capătul greu. O să se răstoarne, nu? Este prea instabil. Acum imaginați-vă că vă mișcați palma într-un efort de a o ține întotdeauna direct sub capătul greu al liliecii. Dintr-o dată, liliacul este stabil. Așa stau motocicletele în poziție verticală.
Conducând înainte cu o motocicletă datorită puterii și cuplului oferit de motor, călărețul (sau palma din exemplul nostru) mișcă constant bicicleta (liliacul din exemplul nostru) pentru a o menține direct în linie cu centrul de greutate (acela este, capătul greu al liliecii din exemplul nostru).
Da, știu că simplific excesiv cu acest exemplu. De fapt, în esență, impulsul înainte și călărețul reglează constant centrul de greutate vor menține motocicleta în poziție verticală.
Du-te, Du-te, Du-te
Indiferent de diferitele modele de motociclete produse de-a lungul anilor, majoritatea motocicletelor includ câteva configurații de operare destul de standard.
Una dintre acestea este dispunerea elementelor în mecanismul de direcție (ghidonul). Pe mânerul drept se află clapeta de accelerație și răsucirea acestuia înapoi va da motorului mai mult gaz, astfel încât mașina să accelereze (atâta timp cât frânele sunt oprite). Pe mânerul stâng se află maneta ambreiajului. Dacă îl trageți și apoi îl eliberați, veți putea schimba vitezele. Unele motociclete au schimbare automată, dar sunt foarte puține între ele.
Schimbarea vitezelor pe o motocicletă este în mod normal sub piciorul stâng al călărețului. Călăreții vor strânge maneta ambreiajului (mâna stângă), vor ușura gazul (mâna dreaptă) și vor muta schimbătorul de viteze în sus sau în jos (piciorul stâng). Eliberarea ambreiajului (mâna stângă) și răsucirea clapetei înapoi (mâna dreaptă) vor face motocicleta să avanseze.
După cum puteți vedea, aici se desfășoară o mulțime de acțiuni stânga-dreapta pe mâini și picioare și va fi nevoie de puțină practică pentru a o corecta. La început va fi dificil de înțeles, dar cu o anumită practică, devine a doua natură.
Oprirea motocicletei
Acum, că știi să „mergi”, este timpul să înveți cum să te oprești! Maneta de frână din față este atașată la mânerul drept al mânerului. Această pârghie oferă motocicletei cea mai mare parte a fricțiunii de care are nevoie pentru a încetini (aproximativ 80%). Fricțiunea este cauzată de tampoane care se lipesc de un disc metalic (sau tambur în biciclete mai vechi) în centrul roții. Deoarece această manetă specială este atât de puternică, poate chiar răsuci o bicicletă dacă este trasă prea repede, mai ales pe pante descendente.
Maneta de frână din spate se află lângă suportul pentru picioare din dreapta. Când este apăsat, acționează mecanismul de frână din spate. Împingeți-l prea tare și veți face ca anvelopa din spate să alunece.
Ambele, pârghia de frână din spate și maneta de frână din față, vor duce în cele din urmă o bicicletă la o oprire completă (dar nu neapărat) controlată dacă sunt utilizate individual. Combinația corectă dintre puterea de rupere față și spate va duce la oprirea lină a unei biciclete. Pomparea constantă a oricăreia dintre ele, cu toate acestea, vă va purta în mod nejustificat frânele și vă va slăbi efectul din timp.
Bicicletele care au legat sistemele de frânare funcționează puțin diferit. Cu acest tip de sistem, frâna din spate funcționează cu pauza din față, deoarece acționează o parte din ea. La fel ca în cazul celor mai tradiționale tipuri de sisteme de frânare de pe o motocicletă, combinația și utilizarea simultană a ambelor frâne creează opriri ușoare.
Deci, acum știi cum să mergi și să te oprești. Dar ce zici de oprirea motocicletei în caz de urgență Motociclete de turism? Aproape fiecare motocicletă de astăzi are un comutator de ucidere pe care îl puteți folosi în cazul în care trebuie să vă grăbiți și să opriți lucrurile din orice motiv (frânele defectate, cădeați etc.).
Asta e tot ce trebuie să știu?
Desigur că nu! Conducerea cu motocicleta are multe altele, dar cele de mai sus ar trebui să vă ofere o idee bună despre prezentarea generală.
Nu toate motocicletele funcționează în același mod, astfel încât unele lucruri vor funcționa diferit – mai ales dacă încercați să mergeți pe o bicicletă mai veche care folosește un starter! Modelele mai noi pot oferi sisteme GPS, suspensii personalizate și oglinzi electronice de dezaburire – lucruri pe care nici măcar nu le-am atins.
Nu uitați să purtați întotdeauna echipamentul de protecție și să vă bucurați de plimbare!
Citește și Tipuri comune de mini motociclete